• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

z Niemiec, Austrii i Szwajcarii

Niemcy, Austria i Szwajcaria to kraje o bardzo żywym i interesującym życiu politycznym. Do polskich mediów dociera tylko mały wycinek najważniejszych wiadomości. Jako polsko- i niemieckojęzyczna publicystka pragnę relacjonować i dzielić się z czytelnikami tego bloga wydarzeniami z życia politycznego krajów D-A-CH. Aleksandra Fedorska

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
30 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 01 02 03

Kategorie postów

  • austria, ekonomia (1)
  • austria, energetyka, klimat (1)
  • austria, polityka (5)
  • niemcy polityka (6)
  • niemcy, ekonomia (7)
  • niemcy, energetyka, klimat (3)
  • polityka, niemcy, austria (17)
  • polska, niemcy, gospodarka (1)
  • szwajcaria, polityka (4)
  • transport, niemcy (2)
  • wieden, austria (1)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Archiwum

  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020

Archiwum grudzień 2020, strona 1

< 1 2 3 4 5 >

Deutsche Bahn ponosi straty

Pełnomocnik rządu ds. kolei, EnakFerlemann (CDU), wypowiedział się na łamach gazety „die Welt” na temat obecnych problemów koncernu Deutsche Bahn (DB). Niemieckie koleje na tym etapie pandemii nie ograniczają połączeń, wręcz odwrotnie. Uruchomiono nawet dodatkowe pociągi.

DB przewiduje, że w okresie świątecznym zajętych będzie jedynie 20– 25% miejsc, co umożliwia utrzymywanie koniecznych odległości między podróżującymi. Jednocześnie nie ma obowiązku rezerwacji miejsc.

Polityka, na którą zdecydował się koncern DB, wiąże się jednak z dużymi dodatkowymi kosztami. Obecnie szacuje się je na 8–14 miliardów euro. Niemiecki parlament, der Bundestag, umożliwił dalsze zadłużenie Deutsche Bahn i podniósł granice maksymalnej wielkości długu z 30 do 35 miliardów euro.

23 grudnia 2020   Dodaj komentarz
transport, niemcy   niemcy   koronawirus   Deutsche Bahn  

Czy Austria połączy kolej z lotnictwem?

Na łamach austriackiej gazety der Standard pojawił się pomysł połączenia austriackich kolei (ÖBB) i linii lotniczych AUA. Niegdyś AUA należały do austriackiego skarbu państwa, jednak od 2009 roku właścicielem firmy jest niemiecka Lufthansa Group.

Autorzy tekstu wychodzą z założenia, że obecny kryzys branży lotniczej to zaledwie namiastka przemian w nadchodzących latach. Ich zdaniem zatrudnieni w tej branży powinni już teraz zacząć szukać innej pracy, bo lotnictwo ze względu na jego niekorzystny wpływ na klimat nie przetrwa w obecnej formie następnych dziesięcioleci.

Najbardziej na polityce zielonego ładu skorzysta cały segment mobilności miejskiej – tramwaje, autobusy a nawet rowery. Już teraz ÖBB tworzy sieć nocnych połączeń kolejowych na terenie całej Europy. W przyszłości zastąpią one loty między wieloma miastami kontynentu. ÖBB będzie jednak musiała skoordynować swoje działania z publicznym transportem regionalnym i lokalnym, aby umożliwić podróżowanie „od drzwi do drzwi”. W tym przedsięwzięciu mają jej pomoc środki i personel AUA.

 

22 grudnia 2020   Dodaj komentarz
polityka, niemcy, austria   austria   transport publiczny   pociagi nocne   AUA   ÖBB  

Ograniczenia dla wiatraków w niemieckiej...

Nie będzie wiatraków z turyngijskich lasach

 

Parlament landowy Turyngii przegłosował ustawę o zakazie budowy turbin wiatrowych na terenach zalesionych. Głosowanie odbyło się z inicjatywy liberałów (FDP) i Chadecji (CDU).

Alternatywa dla Niemiec (AfD) od lat walczy z wiatrakami i nazywa je "szpetnymi szparagami". Aby zdobyć głosy partii Zielonych, Lewicy i Socjaldemokratów, powiązano kwestię wiatraków ze zgodą na przyjęcie budżetu landowego na przyszły rok. Posłowie Zielonych skarżyli się w mediach, że zostali tym manewrem wręcz zaszantażowani, gdyż budżet w tak trudnym okresie musiał niezwłocznie zostać przyjęty.

 

Turyngia zobowiązała się jednak, aby w 2023 roku sprawdzić, czy zakaz ten nie poskutkował negatywnymi konsekwencjami dla środowiska w tym kraju kraj związkowym.

 

21 grudnia 2020   Dodaj komentarz
polityka, niemcy, austria   CDU   AfD   wiatraki   oze   niemcy   Turyngia  

Niemcy sprzedadzą w tym roku broń za 4,9...

Niemcy ograniczają eksport broni

 

W 2020 roku niemiecki przemysł zbrojeniowy uzyskał pozwolenia na eksport o wartości prawie 5 miliardów euro. Jest to mniej niż w rekordowym roku 2019, kiedy wyeksportowano uzbrojenie za 8 miliardów . 

Najważniejszym klientem w 2020 roku był Egipt. Niemcy wyślą tam broń, w tym także łodzie podwodne, o wartości 716 milionów euro. Na drugim miejscu znalazł się Izrael, który zakupił sprzęt wojskowy za ponad 0,5 miliarda euro. Z kolei wartość sprzedaży broni do Kataru wyniosła prawie 200 milionów euro. 

Przeciwnicy niemieckiego eksportu broni wywodzą się głównie z partii Zielonych. Zarzucają rządowi, że sprzedając sprzęt wojskowy do krajów Bliskiego Wschodu, przyczynia się do destabilizacji tego trudnego politycznie regionu. 

19 grudnia 2020   Dodaj komentarz
polityka, niemcy, austria   izrael   katar   egipt   eksport broni Niemcy  

Wszystko dla węgla

Czy niemieckie ministerstwo ds. gospodarki mataczy?

 

Der Spiegel zarzuca niemieckiemu ministerstwu ds. gospodarki wstrzymanie publikacji ekspertyzy, która mogłaby mieć znaczny wpływ na przesiedlenie pięciu wsi w celu eksploatacji terenu pod kopalnię odkrywkową.

Chodzi tu o osady Keyenberg, Kuckum, Ober- i Unterwestrich oraz Berverath. Obecnie mieszka tam jeszcze 700 osób. Ekspertyza przedstawiała możliwość pozostawienia wsi na tym terenie.

Wysiedlenie mieszkańców umożliwi jednak bardziej dynamiczną i wydajniejszą działalność kopalni, a o to właśnie chodzi ministerstwu oraz właścicielowi kopalni, niemieckiemu koncernowi RWE.

W ramach ustaleń o wyjściu z węgla do 2038 roku na przełomie lat 20020/2030 zapotrzebowanie na węgiel brunatny krótkoterminowo wzrośnie, a dopiero w latach 2030. zacznie raptownie spadać.

18 grudnia 2020   Dodaj komentarz
polityka, niemcy, austria   2038   Gatzweiler   węgiel brunatny   rwe   niemcy  
< 1 2 3 4 5 >
D-a-ch | Blogi